I. Temat zajęć: W barokowej świątyni.
(lekcja w formie wycieczki na Świętą Górę)
Cele lekcji:
- utrwalenie wiadomości o architekturze i sztuce doby baroku,
- wskazanie na wartości duchowe, społeczne i materialne zabytków kultury regionalnej,
- poznawanie własnego regionu, w tym jego dziedzictwa kulturowego jako części Polski i Europy,
- pogłębianie więzi ze swoim środowiskiem i regionem.
Metody lekcji: oglądowa, wykład.
Czas trwania:2 godziny lekcyjne.
Przebieg zajęć:
- W drodze na Świętą Górę – określenie położenia obiektu, zwrócenie uwagi na jego miejsce w krajobrazie Gostynia i najbliższej okolicy (potężna kopuła kościoła widoczna jest w dalekim promieniu ze wszystkich dróg wiodących do Gostynia).
- Architektura świątyni i rozwiązania funkcjonalne – podziwianie bazyliki Świętogórskiej z zewnątrz, charakterystyka zewnętrznych cech baroku katolickiego, zwrócenie uwagi na funkcjonalność budowli – barokowe świątynie miały być oprawą dla nowej liturgii, przyciągać wiernych (wywoływać uczucie zachwytu, a zarazem przytłacza nadmiarem ozdób).
- Zdobnictwo wnętrz – analiza architektury wnętrza kościoła barokowego (zwrócenie uwagi na charakterystyczne elementy: ołtarz główny, kopułę, ambonę, ołtarze boczne) oraz dzieł malarstwa i rzeźby, w tym Cudownego Obrazu Matki Boskiej z Dzieciątkiem oraz Świętogórskiej Piety.
- „Ad maiorem Dei gloriam” – w baroku odżywa średniowieczne hasło. Przepych budowli, bogate zdobnictwo wnętrz dawały wrażenie niezwykłej potęgi Boga, a w rzeczywistości kościoła katolickiego. Miały one przyciągać szerokie rzesze wiernych, olśnionych bogactwem i niezwykłością budowli sakralnych – czy taki zabieg był słuszny? Jak na sztukę baroku reaguje przeciętny człowiek? – swobodne wypowiedzi uczniów.
- Podsumowanie zajęć – zebranie cech barokowej architektury i zdobnictwa wnętrz, utrwalenie poję, które pojawiły się na lekcji.
- Zadanie domowe. W prasie lokalnej wyszukaj informacje na temat Festiwalu Muzyki Oratoryjnej na Świętej Górze.