Już po raz kolejny gościliśmy na Politechnice Poznańskiej w ramach realizacji projektu edukacyjnego Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska.
Tym razem w dniach od 19 do 23 czerwca 2017 roku, była to grupa młodzieży kształcąca się w zawodzie technik ekonomista i technik informatyk.
Zajęcia specjalistyczne w zakresie laboratorium dla zawodu technik ekonomista zostały zaprojektowane pod kątem kształcenia kompetencji i umiejętności określonych w programie nauczania zawodu. Ważnym kryterium projektowania było również budowanie kluczowych kompetencji miękkich uczniów, jako przyszłych pracowników, takich jak: kreatywność, współpraca, przywództwo i pracowitość. Podczas zajęć specjalistycznych w laboratorium uczniowie zapoznali się z pracą w systemie Enova, nauczyli się tworzenia i wdrażania biznesplanu, poznali zasady prowadzenia dokumentacji kadrowo-płacowej. Zajęcia odbywały się w nowocześnie wyposażonych laboratoriach zaaranżowanych w typie „open space”, w warunkach maksymalnie przybliżających pracę w przedsiębiorstwach.
Zajęcia drugiej grupy odbywały się w laboratorium informatycznym, przygotowanym profesjonalnie zarówno pod względem infrastruktury jak i wyposażenia. Warto wymienić drukarkę 3D Bits from Bytes BFB 3000, testery kabli Fluke networks DTX-ELF, spawarki światłowodów FS-280, dysk sieciowy QNAP, switche i routery zarządzane HP, punkty dostępowe, testery sieci WiFi, testery okablowania światłowodowego, tester połączeń LAN, mikroskop inspekcyjny światłowodów, media-konwertery, transmitery 230V TP-Link TL-PA511 (umożliwiające transmisję danych przez sieć elektryczną), terminal niemy HP t410 All in One, telefony VOIP PoE, zaciskarki kompensacyjne, moduły gniazd keyston, a także telefony analogowe, komputery, tablety, tunery i anteny DVB-T, kamery internetowe, smartfony, anteny WiFi, patchcordy RJ45 i RJ11, kable światłowodowe, oprogramowanie narzędziowe i użytkowe. Ta lista pozwala uświadomić sobie poziom wyposażenia laboratoriów politechniki.
Praktyki okazały się być dla naszych uczniów swego rodzaju wyzwaniem. Ćwiczenia poprzedzane były krótkim wstępem teoretycznym. Uczniowie starali się wykonywać zadania samodzielnie posiłkując się niekiedy wskazówkami prowadzących oraz skryptami przygotowanymi przez politechnikę na potrzeby praktyk. Doświadczenia zdobyte podczas tygodnia praktyk mogą okazać się silnym bodźcem do dalszego intensywnego poszerzania wiedzy i umiejętności zawodowych oraz być cennym atutem w rozmowie z przyszłym pracodawcą, tym bardziej że każdy praktykant otrzymał certyfikat potwierdzający udział w zajęciach na Politechnice Poznańskiej oraz uczestniczył w krótkim kursie dotyczącym tego, jak należy zachować się podczas rozmowy kwalifikacyjnej z potencjalnym pracodawcą.